reklama

Ešte čosi k cirkusu za 100 tisíc

Tento článok nechce byť nijako objavným. Rád by som totiž len doplnil pár slov k téme, ktorá bola opísaná už  pomerne pekne na Fičí Sme. Jedná sa o nové slovenské logo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Našinec, ktorý videl klip s titulkom Prezentácia Slovenska v zahraničí, mohol byť z toho dosť zmätený. Okrem loga v tvare podivnej šifry SK^EU2016, ktoré bolo vytvorené k predsedníctvu Slovenska v EU (je to nesprávne napísané, ale na klávesnici to nedáte), teraz vraj ešte čosi pribudlo a v spomenutom klipe to malo byť ukázané. A to „čosi“ by vraj malo nahradiť naše doterajšie logo, motýľa z podtextom „Malá veľká krajina“, ktoré sme vraj doteraz používali ako logo turistické.

V klipe však žiadne nové logo ukázané nebolo. Bol tam len akýsi slogan „Good idea Slovakia“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čiže náhrada sa nekonala a to som teda len zopakoval, čo, čo už napísali vo Fičí. Môj príspevok je ale nasledovný:

Situácia mi veľmi pripomína tú, ako vypísali podobnú súťaž v Česku. Správa z internetu, ktorá začiatkom roka 2006 informovala nielen o vypísaní súťaže ale už aj o jej výsledku, znela:
„Po dvou letech marného hledání vyhlásilo loni v létě ministerstvo zahraničí soutěž o nové, moderní logo České republiky. A nyní je vítěz na světě. Jsou jím mluvící bubliny.“

Trocha som to vtedy sledoval už v priebehu súťaže a teda viem, že český národ chcel do svojho nového loga dostať všetko a všetkých: Komenského, Hurvínka aj Kafku, Dvořáka, Smetanu i plzeňské, Karla, jeho most, či Karlštein, Baťu, Vltavu, alebo Říp. A mnoho ďalšieho. Aj keď si nepamätám, že by bol v hre aj Gottwald, olomoucké tvarožky, či Karel Gott, požiadaviek bolo i tak mraky, čiže každý tvorca návrhu loga, ktorý by ich tam všetky chcel dostať, by bol jasný kandidát pre psychiatra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som si dnes spätne hľadal na internete nejaké iné návrhy, ktoré sa vtedajšej súťaže zúčastnili (okrem toho, čo vtedy vyhral), našiel som zopár nezáživných, ktoré úplne jasne vyhrať nemohli. Boli totiž podobne nudné, ako chudera atrapa česk(oslovensk)ej zástavy, čo bolo dovtedy používané staré logo, ktoré sa malo nahradiť logom novým (ako-tak zaujímavý sa mi zdal jedine ten návrh, čo znázorňoval psa na kolobežke).

Ale poďme k víťazovi súťaže – k hovoriacim bublinám. Keď som ich prvý raz uvidel, povedal som si to isté, čo bolo napísané o slovenskom logu: že to vlastne žiadne logo nie je. Všetky tie požiadavky na to, čo by malo logo zobrazovať, plus to, aby bolo moderné, invenčné a podobné nároky, autora bublín, myslím, doviedli k rezignácii na to, aby niekam načarbal skrátka nejaké logo, ktoré by bolo „normálne“ alebo „obyčajné“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A sám pre seba som si vtedy povedal, že budem sledovať, či sa „mluvící bubliny", ten podivný výtvor, predsa len uchytia.

Na svoje predsavzatie som však zabudol. A ak by som nebol zasiahnutý mediálnou kampaňou s naším logom, tak by som sa o české bubliny asi už nikdy viac nezaujímal.

Teraz som teda ale vyguglil, ako si stoja a moje poznatky sú nasledovné:

Aj keď jeden odkaz tvrdil, že ich na svojom webe používa české ministerstvo zahraničia (ktoré v roku 2005 súťaž vyhlásilo a 2006 vyhodnotilo), tak nie je to pravda. Tam, kde by ste nejaké logo čakali, teda hore, v ľavom rohu úvodnej stránky, je len dosť nevydarený obrázok českého leva s dvoma skrútenými chvostami. Čiže úplná klasika, na ktorú nebolo treba vyhlasovať žiadnu novú súťaž.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak však tvrdím, že sa tam to bublinové logo nenachádza, nie je to úplne správne. Ono tam totiž predsa len je, musíte tam trocha(alebo aj dosť) klikať a nájdete ho. Je však použité úplne inak, než by človek od loga čakal. Jediné zobrazenie víťaza súťaže je totiž v tam prezentovanej publikácii o Česku, ktorá sa volá „Česká republika v kostce". V nej použité fotografie hradov, krajiniek a podobných objektov sú akože v „bublinách". Mám z toho silný pocit, že tam boli vytvorené nasilu, aby bol aspoň aký-taký dôkaz, že nové logo bolo vôbec niekde použité. Tie fotografie mohli totiž byť jednoducho klasicky obdĺžnikové, či štvorcové a nič by to nezmenilo.

Na záver si skúsim tipnúť, ako to dopadne s tým slovenským logom. Aj s tým spomínaným EU-predsedníckym, aj s tým druhým, ktoré existuje asi v tej fyzikálnej dimenzii, kde existovali slávne cisárove nové šaty.

Môj tip je teda taký, že keď po pár rokoch budete hľadať na internete tak, ako som ja hľadal dnes to české logo a dáte hľadať logo slovenské, tak budete mať možno šťastie, ak sa vám ako prvý obrázok neukáže vo výslednom výbere ten náš dnešný motýľ, ale napríklad najlepší priateľ človeka na kolobežke, ktorého sa mi podarilo nájsť dnes pri hľadaní toho loga českého.

Andrej Vitek

Andrej Vitek

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Osamelý asteroid, nehlučne letiaci davom. Zoznam autorových rubrík:  ÍrskoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu